Djam, Cezayir doğumlu Fransız yönetmen olan Tony Gatlif'in senaristliğini ve yönetmenliğini üstlendiği bir film. Aynı zamanda yönetmenin müzisyen kimliği de var, yani filmin müzikal kalmasında bunun da etkisi var. Çocukluğu Cezayir'de geçti. Cezayir Bağımsızlık Savaşı sırasında Fransa'ya göç etti. Bir tarafı kabiliyeli (Cezayir'de yaşayan Berberi bir halk), bir tarafı da çingene. Kendisi kısacası Fransa'da yaşayan bir azınlık. Yönetmen hakkında yazdıklarım da zaten filmle bağlantılı olan şeyler. Hem filmin müzikal yanı var, hem de özgürlükçü, azınlıkları da önemseyen bir tarafı var.
Filmde Djam, amcasının gemideki biyel motorunu tamir ettirmek için İstanbul'a gider. İstanbul'da Avril isimli Fransız kadınla tanışır, yolları kesişir, sonrasında maceralı bir yola atılırlar. Onlar için yolculuk başlar. Bu yolda ikiliyi dünya kadar dert beklemektedir ama onları dertlerinden arındıracak bir şey vardır, o da müzik.
Tony Gatlif'in Fransız olmasına rağmen Türk - Yunan kültürünü sentezleyip ortaya bir film çıkarması çok ilginç ve aynı zamanda başarı. Azınlık nüfustan olan Tony Gatlif tabii ki azınlık, mülteci, özgürlük gibi kavramları anlatır. Müzisyen kimliğini de özgürlük kavramıyla sentezler. Kullandığı dili de kullanmayı, aynı zamanda Türkçeyi, Yunancayı, İngilizceyi de kullanır ve ortaya dört dilli bir film çıkarır. Tabii bütün bu olayları yedirmeyi Fransa'dan gelen insani yardım gönüllüsü olarak 18 yaşındaki Avril karakteriyle başarıyor. Tony Gatlif, verdiği röportajında her şeyin rebetiko ile başladığını, Avril'in Djam ile tanışmadan önce IŞİD'e katılmaya gittiğini ama Djam'ın, Avril'i kendi hikayesine kattığını söylüyor. Bu da filme dair ilginç bir detay ama filmde kendini belli etmeyen bir detay.
Başrol tercihi olarak Daphne Patakia tercihi çok iyi bir tercih. Hem güzelliğiyle, hem de enerjik oyunculuğuyla filme ayrı bir hava katıyor. O enerjisi müziklere de yansıyor, danslarına da yansıyor, genel olarak oyunculuğuna da yansıyor. Bazı filmlerde enerji çok önemli, o enerji filme ayrı sempatiklik katar, aynı bu filmdeki gibi.
Dört dilli bu filmin yapımcıları Fransa, Yunanistan ve Türkiye. Yunanistan ve Türkiye'de geçiyor film daha çok. Filmdeki dikkat çeken noktalardan birisi de bu. Macera yönü ağır basan, dramatik bir tarafı olan ve müzikleriyle ön plana çıkan bir filmdi.
7/10