ilk bölümü yayınlandığı günün reytinglerinde 1. olmuş dizi.
bunun 4 sebebi var bana göre.
1. pazarlama. raci şaşmaz bu işi iyi yapıyor. nasıl ki kurtlar vadisi ilk çıkacağı zaman 2002 senesinde 3 ay öncesinden televizyonda tanıtımları döndüyse, edho'da aynı şekilde 3 ay önceden tv ve sosyal medya reklamları döndürerek ortamı hazırladılar. bunu ilk bölümde oyuncuların kazakla gezmesinden anlayabiliyorsunuz zaten.
2. oktay kaynarca. nam-ı değer süleyman çakır. bu adam 2002 senesinde o kadar güzel rol yaptı ki herkes hayran kaldı. adeta yaşadı o rolü. çoğu kişi hatta kendi dahil tekrar böyle bir rolde oynamayı istiyordu, zaten katıldığı bir programda da bunu belirtmişti.
3. kadınlar. evet bu unsur bana göre reytinglerde 1. gelmesinin en temel sebebi. çünkü kadınların televizyon üzerinde ki etkisini biliyoruz, bu yüzden kadınlara hitap eden dizinin/senaryonun reytingsiz kalması imkansız. buna en iyi örneği muhteşem yüzyıldan verebiliriz ; konusu itibariyle kavga/dövüş/savaş/tarih gibi unsurları barındırması gerekirken tamamen bunların dışında kalıp kadınlara hitap ederek ilk sezon büyük bir izleyici kitlesi yakalamıştı bildiginiz gibi.
4. senaristler. benim de dahil olduğum azınlık bir grup bu diziyi bahadır özdener ve raci şaşmazın senaristliğine güvenerek izliyor. çünkü geçmişte yaptıkları deli yürek, ekmek teknesi, kurtlar vadisi onlara bu krediyi fazlasıyla veriyor.
şimdi gelelim dizide olan sıkıntılara.
1. oktay kaynarca. maalesef yaşlanmış. eski performansı yok. sanki yayından kalkacak dizinin son bölümlerinde ki oyuncu gibi bezmiş bir şekilde oynuyor bunu hissedebiliyorsunuz. eskiden oynadığı rolü yaşardı, şimdi ise geçiştiriyor.
2. senaryo. çok net olarak söyleyebilirim ki beğenmedim. 2 bölüm izledik ne oldu? hiçbir şey. boş boş ekrana baktık. biraz çocuklar duymasın havasında anne-baba kavgaları, biraz adana tiplemesinde çıkışlar yapan oktay kaynarca izledik. hiçbir özgünlük yok. tamamen oktay kaynarcaya atmışlar topu. çakırın annesi hariç tüm yan karakterler çok zayıf, buna tarık ünlüoğlu ve yüksel arıcı dahil. yan karakterlerde bir derinlik yok. ezel dizisini örnek verirsek, bir ana karakterin etrafında toplanmış yan karakterler vardı ama hepsinin kendine özgü hikayesi, derinliği vardı. burada ana karakterin yancıları var. yüksel arıcı gibi bir karakter bile sindirilmiş çok enteresan bir şekilde. ha biz ilerde haluk bilginer, şevket çoruh gibi insanlarla çalışacağız diyorsanız sıkıntı yokta bugünkü kadroda böyle bir adamın pasif kalması çok garip.
3. senaristler. öncelikle söylemek isterim ki bahadır özdeneri severim. yaptığı işler olsun, kişiliği, efendiliği olsun hep iyi yerlere gelir inşallah. sosyal medyayı da aktif olarak kullandığını biliyorum. burayı da okuyordur muhakkak ama hiç kusura bakmasın olmamış bu senaryo. tamam 2 bölüm izledik belki eleştirmek pek doğru değil ama senaryonun boş olduğunu şurdan anlayabiliyoruz zaten koskaca 2 bölümde 4 saatin 2 saatinde karı-koca kavgası, 1 saatinde aile içi dedikodu, 1 saati de boş boş bakışmalarla birlikte kurtlar vadisinden kalma bir iki aforizma izledik. ne var yani aileye - kadına bu kadar ağırlık verilemez mi? diyenler olabilir, verilebilir pek tabii. o zaman dizinin adını hızır çakırbeylinin yolu koyarsın yada ne bileyim beyaz gül koyarsın, fragmanı, kalıbı ona göre ayarlarsın kimsenin bir itirazı olmaz. ama sen ilk fragmanı silah/tank/tüfekli yapıp yılda şu kadar silah satılıyor şu kadar kaçakçılığa ayrılıyor deyip yazdığın 4 saatin 3 saati aile içi entrikaları konu edersen o senaryoya başarılı diyemem kusura bakma. kurtlar vadisinin ekmeğini yiyor derim.
yahu senaryo o kadar boş ki, boşluktan ne olacağını kestiremiyorsunuz. normal şartlarda bir dizinin 1. bölümünü bilemedin 2. bölümünü izlersen ne olacağını, gidişatı vs bilirsin. o gidişatta karakterlerin karşılaşacağı engeller izleyici için sürpriz olur.
örnek vereyim;
aşağıdaki dizilerin sadece 1. bölümünü izlemiş olalım ve fikir edinelim..
ezel: ana karekter hapisten kaçacak intikam almak için uğraşacak.
behzat ç: ana karakter kızının katilini bulmaya çalışacak.
karadayı: ana karakter babasını hapisten kurtarmaya çalışacak.
vs. örnekleri çoğaltmak mümkün.
edho: ana karakter silah kaçakçısı. evet. başka? ana karakterin metresi var işte karısı var bi tarafta devlet var bi tarafta kötüler var filan. ha ana karakterin metresi var yine? söylemiştim dimi pardon. bu kadar işte. boş boş gülen kötü adamlar filan var.
yahu bu kadar basit senaryo olamaz, olmamalı.
eskiden pana film forumlarında senaryo bölümünde millet çakır ölümünden sonra çakırın diziye girebilmesi sayfa sayfa senaryolar yazmıştı onların içinde bile daha güzelleri var.
ben senarist değilim. en iyisini bahadır ve raci bey bilir ama bir izleyici olarak görüşlerimi yazmak istedim.
umarım senaryo bundan sonra iyiye gider ve beni mahçup eder, bu entry de ibreti alem için burada kalır.
şunu da belirtmek isterim ki çoğu yerde, yapımcı/senarist aynı olunca bu dizi ile kurtlar vadisi karşılaştırması yapılıyor ama kurtlar vadisi bu yolun sonudur. yeni bir kurtlar vadisi yapamazsınız. 1-97 bölümleri türkiye'de bugüne kadar çekilmiş diziler arasında en iyisidir. yayınlandığı gün egm raporları ile suç oranlarının düştüğü sabittir. gelinen son noktadır. efsanedir.
efsanelerin benzeri olur, özentisi olur, kopyası olur. ama efsanenin aynısından bir tane daha yapamazsınız.
bakalım bu dizi yeni bir efsane mi olacak, yoksa efsanenin gölgesinden mi faydalanacak.