Mezhep

Tolstoyevski

Konu Sahibi
Emekli
Katılım
14 Temmuz 2014
Mesajlar
24,277
Reaksiyon puanı
39,953
Puanı
1,061
Yaş
27
Konum
Gökteki Yıldızlar ✨✨
Web Sitesi
www.ataturkungencligehitabesi.com
Sözlük tanımı olarak, bir dinin görüş ayrılıkları sonucu ortaya çıkan kollarından her biri.

Uzun zamandır düşünüyorum da, bu mezhep olayı filan pek mantıklı gelmiyor. Hadi Sünnilik, şiilik neyse. Sonuçta ibadet şekilleri büyük ölçüde farklı iki görüş. Peygamber'in ve sünnetin izinde gidenlere Sünni denir, eyvallah buna da bir şey diyemeyiz.

Ama bir de fıkıh mezhepleri diye bir şey var, Hanefilik, Şafilik, Malikilik, Hanbelilik.

Birisi şu haramdır der, öteki değildir der. Birisi midye haramdır der, öteki değildir der. Birisi köpeğe dokunmak abdest bozar ya da günahtır der, öteki yok öyle bir şey der.

Daha da beteri, bir de bu fıkıh mezheplere inanmayanları dinsizlik ile suçlayan hacı hoca sakallı tipler var. Neymiş? Mezhepsizlik dinsizlikmiş!

Yahu Kur'an ı Kerim 'de mezhep diye bir şey var mı? Kuran değil midir bütün zamanlara ve bütün insanlığa açık ve net şekilde gönderilmiş olsun? Siz insan olarak kimsiniz ki sonradan dini bütünlüğü bozup bir de kendi kafanızdan oluşturduğunuz akımlara insanları bağlı kılmak istiyorsunuz?

İsteyen kafasına bir şey takıldı mı şu konuda Hanefi mezhebi ne demiş, Şafi ne demiş bakar, aklına en fazla yatanı seçer ya da seçmez. Kimse bir mezhebe bağlı olmak zorunda olmamalı.

Hz Muhammed (Sav) döneminde mezhep mi vardı? Hz Muhammed in mezhebi mi vardı? Allah isteseydi Kur'an da bildirmez miydi mezhepciliği?

Aksine Allah, Kur'an ı Kerim de açık bir şekilde mezhepciliği yasaklamış ;


Enam-159. Dinlerini parça parça edip guruplara ayrılanlar var ya, senin onlarla hiçbir ilişkin yoktur. Onların işi ancak Allah’a kalmıştır. Sonra Allah onlara yaptıklarını bildirecektir.



Rum-32. Dinlerini parçalayan ve bölük bölük olanlardan (olmayın. Bunlardan) her fırka, kendilerinde olan ile böbürlenmektedir.



Ali İmran-103. Hep birlikte Allah’ın ipine (Kur’an’a) sımsıkı sarılın. Parçalanıp bölünmeyin.


Ali İmran-105. Kendilerine apaçık deliller geldikten sonra parçalanıp ayrılığa düşenler gibi olmayın. İşte bunlar için büyük bir azap vardır.



İşTe başka yoruma yer vermeyecek açık ve net bir şekilde dört kanıt. Kim aklı sıra ne derse desin, Şafiymiş, yok İmam ı Azam ı Hanefiymiş, yok Gazali ymiş... Elbette her biri önemli birer din alimiymiş. Ancak hepsi de sıradan bir insanoğlu, mübarek değil, kutsal değil! Kimse onların görüşüne biat etmek zorunda değil! Bize elbet ki Kur'an ı Kerim yeter, sünnet yeter. Onların dışında hiçbir insanoğlunun, sakallı cüppelilerin ne dediğine, nasıl yorumladığına baksak, tavsiye alsak bile onlara uymak zorunda değiliz.

 
Konuya girmeden önceki beklentim ve girip yazılanları okuduktan sonra gördüklerim dehşet verici. Evet bu konular hakkında bilgisi olmayan bir insan hemen bunlara kanar evet mezhepçilik günahtır der ve gavlete kapılır Allah bizi onlardan etmesin.

Kuran da Mezhepler yazmıyor diye mezheplere gerek yok diyen zihniyetler insanların kafasını karıştırıp yavaş yavaş Kurandan da soğutacaklarını herhalde millet hiç düşünmüyor. Madem Kuran hazır olarak gelmiş neden peygamberimiz bunu açıklamak için gönderilmiş 😉 çünkü bazı şeyleri çoğu insanın anlama ve uygulama kapasitesi kaldıramıyor ve bu insanların da aydınlatılması gerekir işte bu sayede peygamberler ve onların en yakınlarındaki insanlar bu görevi yerine getirmeye çalıştılar. Asıl mezhepleri yok saymak ve insanın imanı ile dalga geçen ateistlerin yaptığı yanlışları görüpte halen neden mezhepler var demek ayrı bir trajikomik bir olay.

Ayrıca mezhepler birbirinin zıttı değildir bu zaten baştan sona yalan ve yanlış olan bir düşüncedir ve bilgisizliktir anlaşılan araştırılmadan konuşuluyor. Mezhepler dinde çoğu kişinin anlayamayacagi veya yorumlamaya açık olan durumları insanlara açıklamak için vardır. Mesela peygamber efendimizin eli kanadığında eşi elini temizlenmiş ve peygamberimiz bu olay sonucunda abdest tazelemiştir imam safi burada elini eşine değdiği için abdest bozuldu der, imam hanefi ise kanadığı için der. Buradan da görüldüğü gibi yorumlamaya açık bir şey ve bu iki görüşün veya ikisinden birisinin yanlış olduğu anlamına gelmez bunun gibi sayısız örnekler verebiliriz.

Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimiz Muaz İbn Cebel’i Yemen’e vali olarak gönderirken ona sordu. “Ne ile hükmedeceksin?” O da“Allah’ın kitabıyla” “-Onda bulamazsan.” Muaz: “Rasulullah’ın sünnetiyle hükmederim” dedi- “Bunların her ikisinde de bulamazsan ne yaparsın.” diye sorunca, Muaz: “O zaman re’yimle (görüşümle) içtihad ederim.” dedi. Rasulullah bu cevaptan memnun kalarak “Rasulünün elçisini, resulünün razı olacağı bir şeye muvaffak kılan Allah’a hamdolsun ” dedi.
Bu mantkla gidilirse adamın Kuran ve Sünnette cevabı açık bir şekilde herkesin bulamayacağı bir cevap olunca olayı kapatmak mı lazım? Veya mezhep liderlerin yaptığı gibi o durumu en iyi ifade eden, olayı açıklayan yolu bulmak mı? Biraz daha açık örnekler vereyim belki anlaşılamamıştır diye hukuk kurallarında yazılan kanunları herkes okuyup anlayabilir o zaman hakimler savcılar vb. Ne gerek var zaten anayasalarda kanunlar da vb. yazıyordur ama öyle boş vermek olmaz onlar bu işi açıklamak ve en doğrusunu göstermek için vardır. Ya da başımız ağırdıgında neden öğretmene veya avukata değilde doktora gideriz kendimiz tedavisini bir yerlerden araştırıp hallederim demek oluyor ki bu işin ustaları ehli sünnettleri vardır
tabi düşüneceğiz araştıracağız ama anlamadığımız da bu işi bilenlere soracağız.

Tekrardan belirtmekte fayda var mezhepler arasında zıt görüşler yoktur sadece gidiş yolları farklıdır ki o da zıt değildir.
 
@Tolstoyevski yine yeteri bilgin olmadan sağdan soldan okuduğun iki makaleye yine konu açmışin. verdiğin ayetler mezhepçiligi yasaklanıyor. zaten mezhep yorumları Allahın ipine sarılmak üzerine kurgulanmış


mezhep aslında felsefi İslam yorumlarıdir. bu felsefik görüşlere karşı çıkıyorsan kurana hakim olup onların yanlışlarını koyman lazım. yani senin de bir mezhep ortaya koymuş olman lazim))))

ha mezhep liderleinin görüşleri zaman zaman yanlış çıktığı kendi talebelerinin bunları eleştirdiği çok vaka var. farklılar ise tamamen felsefik yorumlar. kurandan tam delil getiremesikleri konula sünnetten yoruma gidilmiş. bu mezheplerin yanlışa düştüğü yerler elbette var. ama onların yanlışını çıkarman ve milleti ikna etmen lazım.

kısacası senin gibi felsefeyi savunan birinin islamın felsefi yorumlarını reddetmek çok komik olmuş. bu kadar savrulmanin sebebi yeteri kadar bilgiye hakim olmama ve senden önce bu itirazların yapılmadığını bilmen lazım. biraz islam tarihi araştırsan bu hatalara düşmeyeceksin



kısaca mezhebe karşı çıkabilirsin kimse de sana dinsiz demez ama o zamn sen de yeni bir kuran yorumu koyman diğer mezheplerin (görüşlerin) nerde yanlış yaptığını koyman lazım.
 
Bir mezhepten olmak belki anlaşılabilir ama mezhepçilik kabul edilemez.
Mezhepler arası farklar zaten dağları taşları aşmış. Hele şu "dört hak mezhep" olayı tam bir facia.
Mezheplerin diğer mezheplerle olan farklarını geçtim Kuran'la bile farkları var. Kuran'da abdestten bahseden ayette ayakları meshedin der ama dört hak mezhepte de ayaklar yıkanır.
Bu belki büyük bir şey gibi görünmeyebilir ama daha neler var böyle.
 
Peygamberin görevinin Kuran'ı açıklamak olduğunu kim söylemiş.

Allah zaten kitabının açıklanmış olduğunu ve aynı zamanda Kuran'ın "her şeyin açıklayıcısı" olduğunu buyuruyor buyuruyor:
Elif, Lam, Ra. Bir kitaptır ki bu, ayetleri önce muhkem kılınmış, sonra detaylandırılıp açıklanmış. ki Allah'tan başkasına kulluk etmeyesiniz. Kuşkusuz ben, O'ndan size bir uyarıcı ve bir müjdeciyim. (11/Hud 1-2)
Biz sana bu kitabı, her şeyi açıklayan, bir yol gösterici, bir rahmet ve Müslümanlara bir müjde olarak indirdik(16/Nahl 89)


Biraz düşünelim Allah abdesti bozan şeyleri açıklamışken niye Muhammed başka bir sebepten abdestini yenileme gereği duysun?
(...) yahut tuvaletten gelmiş, yahut kadınlarla cinsel ilişkide bulunmuş (...) (5/ Maide 6)

Önce Allah sonra peygamberi o da olmazsa kendi fikri maşallah kaç tane yasa koyucu var bu dinde?
(...) O, hükmüne kimseyi ortak etmez. (18/Kehf 26)

Zıt görüşler yoktur demek? Helal haram bile farklı. Mesela yılan balığı yemek Hanefi mezhebine göre helal, Hanbeli mezhebine göre haramdır.
 
Kuranı en iyi açıklayan ve bunu hayatına yansıtan peygamberimizdir 😉 kuran açıklamalı olarak inmiştir ancak her okunuşta farklı anlamlara gelebilecek kadar da zengindir. Lakin bazı insanlar hem okuma bilmediklerinden hemde kapasitesi bizim gibi gelişmediğinden netten kopyala yapıştır mantığını hele hiç bilmediğinden bu insanların bazı şeylerin daha açıklamasına ihtiyacı vardı işte bunları alimler olsun mezhep kurmuş alimler olsun kendilerince kuranın okuyunca anlamı genişleyen zenginliğinden yararlanıp anlamayan insanların anlamasına vesile olmuşlardır zaten kuran geniş bir bilgi olduğu için her alım net olmayan şeyleri farklı anlayabilir 😉 şu an sen ve ben okursak aynı şeyi anlar mıyız? Veya başkası ile okuduğunuzda o kişi ile ilgili aynı şeyi anlar mısın?

Gelelim abdest konusuna kendin bile iki tez ortaya atmışsın farkında olmadan 😉 demek ki senin de görüşün farklı demem o ki 4 tane ana mezhebin olması da bundan dolayıdır. Yoksa bunun mevzunun yılan balığı yemenin haramı veya helal ile ilgisi olmadığını bilmen lazımdı
neyse onu da acıklıyayım yılan balığının baş ve kuyruk kısmı yenmez belki yenir diyen ortasını, yenmez diyen baş ve kuyruk kısmını kast etmiş olabilir
ayrıca böyle küçük bir o kadar küçük şeylere takılmak daha tuhaf.

Dinde kaynak öncelik Kuran, sonra hadis sünnet şeklinde devam eder bilginize 😉
 
Yahu şu insanlara olan bağlılığını her alanda, dinde, siyasette gösterenlerin özgürlüğünden şüphe ediyorum. Ben fıkıh mezheplere karşı çıkmıyorum, biraz sert kaçmış olabilirim ama yazımda da dediğim gibi gerektiği noktalarda bunlara danışıp ne demiş ne etmiş fikirlerini alabilirim. Ama ben hiçbirine bağlı değilim, olmayı reddediyorum. Soruya bak ; hangi mezheptensin? Müslümanım. Gerisi teferruattır. Burada dünya gelse ve dediklerim karşısında çok bilmiş bir şekilde bana hakaret etse umrumda olmaz, benim sığındığım apaçık ve net şekilde Kur'an ayetleri var! Sizin? Hacı hocanın yorumu, ben ayetle örnek verirken adamın biri gelmiş kaynaksız hadis i öne sürmüş.
Hadis mi yoksa Kur'an ayeti mi gerçekliği sorgulanmaz?

Bu arada felsefe örneğini vermeni asıl ironi olarak görüyorum, felsefi görüşmüş yahu ikide bir bilgisiz cahilsin deyip kendinizi alim olarak görüyorsunuz, eyvallah ben bilgisizin önde gideniyim sonuçta tüm bilgileri bir okyanus olarak nitelendirdirsek, bizim bilebileceğimiz en fazla iğne ucundan damlayan tek bir damla su kadardır... Burada felsefi örnek gösterip, dogmatik siyaset anlayışına sahip olanlar asıl ironiyi kendileri yapmaktadır. Hayatımız ironilerle geçiyor problem yok.
@beyazsoy
 
Sen de hadis kopyala yapıştır yapmışsın boşver kopyala yapıştırı ayet ne diyor ona bak
Valla hangi Kuran'ı okudular da bu görüşleri oluşturdular ben bilmiyorum mesela kölecilik konusunda hepsi ittifak etmişler.
O benim kişisel görüşüm değildi ki.
Allah'ın ayetine dayanarak Allah'ın ayetini hatırlattım. Elçi yalnız kendisine vahyedilene uydu ondan dedim niye o durumlar dışında abdest yenilesin diye.
Küçük mü? Allah aşkına insaf ne küçüğü. Bir dindeki gruplar arasında helal ve haram gibi temel kavramlar bile nasıl farklı olabilir Enam suresinin 145. ayetine rağmen.
Öyle de bitmez sonra onun kıyası var icması var...



Mezhebim yok demek eşittir müslüman değilim demek diye anlaşılıyor maalesef.
 
İşte buna karşı çıkıyorum ama kime ne anlatırsın?
Adamın biri çıkmış şu şöyle diye yorumlamış, müritleri onu takip etmiş ; başka biri çıkmış hayır bu bence böyledir demiş, tabi adamın yorumladığı çağın etkisi de var, arada hükümdarlar böyle din adamlarına kendi çıkarları doğrultusunda yorumlatmış fetva vermiş... İşin çelişkisi bir de Kur'an dışında, Allah'ın bir kulunun, bir insanoğlunun yorumladığı ve kurduğu bir mezhebe bağlı kalmayanları böyle üstteki yorumlarda da görüldüğü gibi suçlamaları... Ama ben ilk mesajımda da açık şekilde Ayetleri belirttim? Enam 159 a göre bu dini fıkıhlara bölenlerin vay haline?? Bugün burada atıp tutanlar bakalım Ahirette kim doğru imiş kim yanlış imiş hepsini göreceğiz, kimse emin olmasın. Rum suresi 32.ayet bile tek başına benim bunu savunmam için bir kanıt.

Bir de kimse bana hadislerle gelmesin, varsa Kur'an ayeti ile belirtin de biz de hatamızı kabul edelim.
 
Senin mesajını okurken hepsi kopyala - yapıştır olduğu için ayrıca benim ki hadis değildi


Asıl kuran tercüme olduğundan çoğu şey anlaşılmıyor. Ayrıca onların yaşadığı dönem ile bizim yaşadığımız dönem arasında asırlar var adamlar tabi ki bizim gibi bizim çağın koşullarını düşünerek yorumlamazlar. Ayrıca kuran yanlış değilsem 23 yılda indi ve bazı ayetler birbirinin devamı tarzındadır burada yanlışlık yoktur
köleliğin en büyük nedeni vahabiliktir onunda 4 büyük mezheple ilgisi yoktur. Zaten şu an çoğu yerde yok.

Ben hiçbir yerde görmedim benim meshebim yok diyene müslüman değilsin diyeni 😉 anlaşılan ortamların farkı da var ki dünyanın hiçbir yerinde kendini bilmez bir iki üç örnek dışında ben mezhep tutmuyorum diyene sen müslüman değilsin diyenin olduğunu düşünmüyorum.

Bazı elemanlar isim vermeden konuşmuş bende ekliyeyim o zaman kuran da sunni ve şii de yok ama onu kabul edebilirim derler. Ah ah
 
Sultanların istekleriyle fetvalar hazırlandı hep.. Zamanında da onlara karşı çıkan yiğit alimler hep şehid edildiler. Bugün yere göğe sığdırılamayan Ebu Hanife mesela. Zindanda işkenceyle şehid edilmiş zamanın firavunlarının karşısında olduğu için ve Kuran'a aykırı hadislere karşı olan fetvalar verdiği için. Tabii sonradan onun adına mezhep düzmüşler. Buhari, EH'nin imansız öldüğünü düşünür ve ondan tek hadis rivayet etmez.
Bir dini kim açıklıyorsa din onun dinidir eğer bu din Allah'ın diniyse ayetleri Allah açıklar.
Enam 159'u hiç üzerlerine alınmazlar onlar hep Yahudiler Hristiyanlar için
)
Geçtiğimiz aylarda mezheplerle ilgili yaptığım yorum da dursun şurada:
https://fav10.net/forum/threads/hangi-mezheptensiniz.207085/page-3#post-1612242

"Rasulullah bu cevaptan memnun kalarak “Rasulünün elçisini, resulünün razı olacağı bir şeye muvaffak kılan Allah’a hamdolsun ” dedi. " hadis işte?

Yapma yapma.. Allah yalnız tek dilde anlaşılacak bir kitap gönderecek değil ya. Elbette diğer dillere tercüme edilir, anlaşılır.
Şuana bakma zorunda oldukları için kaldırdılar köleciliği. Emevi, Abbasi Osmanlı zamalarında oldukça yaygındı. Işid'in yaptıkları malum. Ellerine güç geçse hepsi firavun kesilir...
Hiç birine mezhebim yok dedin mi?
Rast gelmemişsin demek.
Son kısmı anlamadım?
 
Kuran da bazı şeyler genel anlamları vardır ve içlerine birçok şey girer mesela kötü ahlak mesela günah vb. uzatabiliriz biz sadece adam öldürmek günah dersek mantık bunu kabul edebilir mi? Herkes bu genel şeylerden ve günah olabilir veya güzel ahlaka uymayan yüzlerce örnek verebilir.

İnsan kuranı okuyunca aynı şeyi anlamaz bunun murid ve şeyh ile ilgisi yoktur. Müridin görüşü şeyhin görüşüne uymuştur ve onun ahlakını almak için yanında mürid olmuştur bu sanki suçmuş gibi göstermek ve sadece ayetlerde gösterin demek sadece vahabilerin savunduğu görüştür ve bazıları farkında olmadan mezhep tutmuşlar 😉 Herkesin gideceği yer belli ama iyi tarafa gitmek var kötü tarafa gitmek var bunu Allah tabi ki bilir kul değil.
 
Son düzenleme:
Son kısım senin ile ilgisi yoktu anlayan anlamıştır.

Burda kalkıp emevi ve işidi savunacak değilim zaten müslümanlık ne çekiyorsa bunlardan çekiyor ve bunların tartışmada kullanmana anlam veremedim çünkü biz alimler üzerinden yola çıkmıştık.

Hepsine mezhep ile ilgili soru soramayacagimi tahmin edebilirsin ki imkansız ama bazı şeyleri çevrenden hareketle okudukların, izlediklerin ve araştırdıklarından hareketle fikir yürüyebilirsin ayrıca sende sordun mu böyle düşünen insanlar var mı diye? Aynı mantık
 
Tamam o zaman.
Böyle düşünmen çok güzel ancak Işid ve Emevi'nin dayanağı ne? Mezhepler.

Mezhepler hakkında genel olarak kouşuyorum ben ve konu mezheplerse Emeviler'e girmezsek eksik kalır.
)
Ben çok karşılaştım mezhepsizleri dinsiz ilan edenlerle.

Allah kitabının apaçık olduğunu söylüyor, anlamamak oldukça zor. Eğer müridin görüşü ayetlerle çelişiyorsa ona uymak evet suçtur.
Vahhabiler'i neredeyse hiç bilmem ama sürekli Vahhabi olmakla itham ediliyoruz bu da ilginç
 
Kardeşim seni severim sayarım ama bu tür konuları açma bilip bilmeden açıyorsunuz hadi biz biliyoruz Elhamdülillah bilmeyenleri dinden mi çıkartacaksın. Git araştır öyle gel kendi fikrine göre konu açma rica ediyorum
 
Aklı selim olan hiçbir insan emeviler ve işidi savunmaz bunu müslümanlık ile bir tutmaz. Ayrıca emevileri bile bu zulmünü mezheblere bağladın ya daha ne diyeyim ben sana
aç oku emeviler bu mezhep kuran alimlerden sadece biriyle aynı dönemde yaşamış diğerleri ile de son ön yıl ya var ya yok. Adamlar daha genç ve görüşleri daha olgunlasmamiş hatta kimse bunları bilmiyorum
ah ah
işidin zaten kimlerin kuklası olduğu ve amaçları belli.

Ya niye çelişsin hem celişse bizde günah deriz ama olmadan oldu demek nedir. Vahabilik konusunda farkındaysan senin mesajınından alıntı yapmadım
 
Ya niye çelişsin hem celişse bizde günah deriz ama olmadan oldu demek nedir. Vahabilik konusunda farkındaysan senin mesajınından alıntı yapmadım
Çelişiyor işte onu diyoruz. Allah'ın haram etmedikleri haram ediliyor. Zaten ben de o yüzden ikinci çoğul şahıs kullandım o mesajda

Bu arada bak yukarıdaki mesajda "mezhepten çıkma = dinden çıkma tehlikesi" oluyor, görmüş oldun bunu da


Mezhepler şıp diye kurulmadı ya zaman içinde bu Emevi baskısıyla, paralı fetvalarla, uydurulmuş hadislerle oluşmuş yapılanma.
 
Ya Allah aşkına kuran da haram yazan hangi şeye haram değil demişler
adamlar açık olmayan şeyleri kendilerince açıklamış.

Mezhep çıkma = dinden çıkma olmadığını sende biliyorsun ama uzatma nedenini de anlamaya çalışmama rağmen anlamıyorum.
 
Mezhepler şıp diye kurulmadı ya zaman içinde bu Emevi baskısıyla, paralı fetvalarla, uydurulmuş hadislerle oluşmuş yapılanma.
Ben emevilerden sonra diyorum sen illaki kendini doğru çıkarmak için tarih kitaplarını bile değiştirirsin
yahu zor mu ben onu bilmeden veya hatalım demek bu inadına hatayı savunmak nedir. Aç bir kitap bak emevilerin dönemine ve mezhep kuranların dönemine bunun da tartışmasını yapmayalım.
 
Sorun şu ki Allah haram olanları açıkça belirtmişken kimsenin haddi değildir başka haramlar çıkarmak. Kim onlara açıkla demiş ki? Bak başa döndük yine, Kuran zaten kendi kendini açıklayan bir kitap.
Mesela altın ve ipeği erkeklere haram etmişler Allah onlar hakkında haram dememişken.
De ki: "Allah'ın, kendi kulları için yarattığı süsleri ve güzel rızıkları kim haram edebilir? De ki: "İnananlar için, dünya hayatında da var onlar. Kıyamet gününde ise yalnız inananlar içindirler." Bilen bir topluluk için biz, ayetleri böyle detaylandırırız" (7/ Araf 32)

Bence de değil ama öyle diyorlar o yüzden uzatıyorum.