Reklam piyasalarında neler oluyor? Ekonomik daralma ya da yumuşak iniş bu sektörde kendini gösteriyor mu? Medya grupları arasındaki rekabet hangi düzeyde gelişiyor? Bu sorulara yanıt verirken benim için en önemli göstergeyi büyük medya kuruluşlarının ve özellikle televizyon kanallarının karşılaştırmalı reklam gelirleri oluşturuyor. Tirajlar da önemli elbette.
Televizyonlara baktığımızda dramatik oynamalar var. Daha önce yazdım. 2011 yılı için bazı notları kısaca aktarayım.
Toplam reklam pastası 4 milyar 200 milyon TL civarında oluşuyor. Bu rakamın 2 milyar 400 milyon TL'si televizyonlarda gerçekleşiyor.
Televizyonlara baktığımızda dramatik oynamalar var. Daha önce yazdım. 2011 yılı için bazı notları kısaca aktarayım.
Toplam reklam pastası 4 milyar 200 milyon TL civarında oluşuyor. Bu rakamın 2 milyar 400 milyon TL'si televizyonlarda gerçekleşiyor.
Reklam pastasının yüzde dağılımı şöyle:
Televizyonlar yüzde 57.8, gazete yüzde 22, dijital yüzde 7.2, açıkhava 6.9, radyo yüzde 2.7, dergi yüzde 2.2 ve sinema yüzde 1.2...
Açık olan şu: Gazetelerin reklam pastasındaki payı küçülüyor. Televizyon ve dijital pazar büyüyor.
Bir veri daha aktarayım. Televizyonlara verilen reklamların yüzde 71'ini yani 1 milyar 700 milyon TL'sini sadece 5 kanal alıyor. Bunlar Kanal D, Show, Star, atv ve Fox TV... (Bu sıralamayı tesadüfen yapmadım. Rakamlar televizyon liginde ilginç gelişmeler yaşandığını gösteriyor.)
*
Bu köşede yılda bir kez bu tip analizler yapıyorum. Kullandığım veriler (genellikle) televizyonların RTÜK'e bildirdiği reklam gelirleri üzerinden oluyor. RTÜK'e bildirilmeyen sponsorluk gelirleriyle ilgili sadece tahmin yapabiliyoruz. Resmi bir rakam bulmak mümkün değil.
Aşağıda okuyacağınız veriler de kanalların RTÜK'e bildirdiği şubat, mart ve nisan aylarına ilişkin reklam gelirleridir. Bu gelirleri bir önceki yılın aynı aylarıyla karşılaştırdığımızda ortaya şöyle bir tablo çıkıyor.
1) Kanal D liderliğini açık ara sürdürüyor. Ama gelirlerinde yüzde 5 oranında düşüş var. 144 milyon TL'lik geliri, 137 milyon TL'ye gerilemiş.
2) Star TV, Doğuş Grubu'na geçtikten sonra reklam gelirlerini yüzde 50 oranında artırmış. Bir önceki yıl üç aylık gelirini 52 milyon TL'den 78 milyon TL'ye çıkarmış.
3) Show TV, 2011 Şubat, Mart ve Nisan ayında 81 milyon TL reklam geliri elde etmişti. Shovv'un 2012 yılında aynı aylardaki toplam reklam geliri yüzde 9 oranında yük selerek, 90 milyon TL'ye varmış.
4) atv ise kanallar arasında reklam gelirlerinde ciddi bir hüsrana uğramış. Geçen yıl TV reklam gelirlerinde ikinci sıralarda yer alırken söz konusu üç ayda 92 milyon TL reklam gelirine ulaşmıştı Bu yılın aynı aylarında ise toplam geliri yüzde 37 oranında düşmüş vı sadece 62 milyon TL toplayabilmiş.
Elbette bu bize sadece bir fikir veriyor. Tüm yıl bazında rakamların değişebileceğini de hesaba katmak gerekir, atv'nin hüsranı yılın ilk aylarında dizilerinin performansının düşük kalmasından kaynaklanıyor sanırım. Bunu aşamazlar ise atv için kötü bir yıl yaşanacağı açık.
*
Küçük bir not da TRT için aktarmalıyım. Verilen bilgiye göre o da reklam pastasında görünmeyen bir kalemi oluşturuyor. RTÜK payı ödemediğinden onun ne kadar reklam topladığını bilmiyorduk. Dün Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç bir soru önergesini yanıtlarken bilgi verdi. Buna göre TRT (radyo da dahil) 2009 yılında 44.1 milyon TL olan reklam gelirini 2011 yılında 113.7 milyon TL'ye yükseltmiş. 14 TV, 7 ulusal 5 bölgesel radyo kanalı olan TRT, faaliyetlerini elektrik faturalarından kesilen payla finanse ediyor. 2011 yılında TRT'ye aktarılan gelir 550 milyon TL'yi aşmış durumda. Kamusal yayın sorumluluğu olan ve giderleri toplum tarafından üstlenen bir kanalın reklam pazarında rekabet etmesi doğru mu? Bu sorunun yanıtını da bir başka yazıda tartışmakta fayda var...
Açık olan şu: Gazetelerin reklam pastasındaki payı küçülüyor. Televizyon ve dijital pazar büyüyor.
Bir veri daha aktarayım. Televizyonlara verilen reklamların yüzde 71'ini yani 1 milyar 700 milyon TL'sini sadece 5 kanal alıyor. Bunlar Kanal D, Show, Star, atv ve Fox TV... (Bu sıralamayı tesadüfen yapmadım. Rakamlar televizyon liginde ilginç gelişmeler yaşandığını gösteriyor.)
*
Bu köşede yılda bir kez bu tip analizler yapıyorum. Kullandığım veriler (genellikle) televizyonların RTÜK'e bildirdiği reklam gelirleri üzerinden oluyor. RTÜK'e bildirilmeyen sponsorluk gelirleriyle ilgili sadece tahmin yapabiliyoruz. Resmi bir rakam bulmak mümkün değil.
Aşağıda okuyacağınız veriler de kanalların RTÜK'e bildirdiği şubat, mart ve nisan aylarına ilişkin reklam gelirleridir. Bu gelirleri bir önceki yılın aynı aylarıyla karşılaştırdığımızda ortaya şöyle bir tablo çıkıyor.
1) Kanal D liderliğini açık ara sürdürüyor. Ama gelirlerinde yüzde 5 oranında düşüş var. 144 milyon TL'lik geliri, 137 milyon TL'ye gerilemiş.
2) Star TV, Doğuş Grubu'na geçtikten sonra reklam gelirlerini yüzde 50 oranında artırmış. Bir önceki yıl üç aylık gelirini 52 milyon TL'den 78 milyon TL'ye çıkarmış.
3) Show TV, 2011 Şubat, Mart ve Nisan ayında 81 milyon TL reklam geliri elde etmişti. Shovv'un 2012 yılında aynı aylardaki toplam reklam geliri yüzde 9 oranında yük selerek, 90 milyon TL'ye varmış.
4) atv ise kanallar arasında reklam gelirlerinde ciddi bir hüsrana uğramış. Geçen yıl TV reklam gelirlerinde ikinci sıralarda yer alırken söz konusu üç ayda 92 milyon TL reklam gelirine ulaşmıştı Bu yılın aynı aylarında ise toplam geliri yüzde 37 oranında düşmüş vı sadece 62 milyon TL toplayabilmiş.
Elbette bu bize sadece bir fikir veriyor. Tüm yıl bazında rakamların değişebileceğini de hesaba katmak gerekir, atv'nin hüsranı yılın ilk aylarında dizilerinin performansının düşük kalmasından kaynaklanıyor sanırım. Bunu aşamazlar ise atv için kötü bir yıl yaşanacağı açık.
*
Küçük bir not da TRT için aktarmalıyım. Verilen bilgiye göre o da reklam pastasında görünmeyen bir kalemi oluşturuyor. RTÜK payı ödemediğinden onun ne kadar reklam topladığını bilmiyorduk. Dün Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç bir soru önergesini yanıtlarken bilgi verdi. Buna göre TRT (radyo da dahil) 2009 yılında 44.1 milyon TL olan reklam gelirini 2011 yılında 113.7 milyon TL'ye yükseltmiş. 14 TV, 7 ulusal 5 bölgesel radyo kanalı olan TRT, faaliyetlerini elektrik faturalarından kesilen payla finanse ediyor. 2011 yılında TRT'ye aktarılan gelir 550 milyon TL'yi aşmış durumda. Kamusal yayın sorumluluğu olan ve giderleri toplum tarafından üstlenen bir kanalın reklam pazarında rekabet etmesi doğru mu? Bu sorunun yanıtını da bir başka yazıda tartışmakta fayda var...