TV İzleme Ölçümü
Tamamen SBT Analiz tarafından geliştirilen TV İzleme Ölçüm Sistemi, sektörün ihtiyaçları doğrultusunda TV izleyici alışkanları ve analizleri yapmak üzere tasarlanmıştır.
Kapsam:
SBT Analiz, Tv İzleme Ölçümünü Türkiye'de yapmaktadır.TV reklamları diğer reklam mecralarına göre hala reklamveren ve reklamcıların ilk tercihi. Artan rekabetle birlikte reklamverenler, izleyici üzerinde çok daha etkili ama o kadarda masraflı olan TV reklamlarının hedefledikleri kişilere ne ölçüde ulaştığının sorgusunu daha fazla yapıyorlar. Kullanıcı dostu arayüzü ve servis tabanlı çalışma yapısıyla oldukça rahat ve işlevsel kullanımı sayesinde kullanıcılara; sistem üzerinden her çeşit süre ve program sorgulamasını istenilen tarih, hedef kitle ve parametreye göre yapma imkanı sunmaktadır. SBT Analiz, TV İzleme Ölçümü çalışmasını 'GGTAM(Towards Global Guidelines for Television Audience Measurement)' çerçevesinde ve ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) standartlarında yapmaktadır.
Kullanım Alanları
Reklam ajansları
TV Kanalları
Reklamverenler
Sosyal araştırma yapan kişi ve kurumlar
Ürünler
SBT Comet: TV İzleme Ölçüm cihazıdır.
Eksen: TV izleme ölçüm bilgilerinin raporlandığı yazılımdır.
Spotter: Reklam izlenme oranlarını raporlayan, yayın planlamasını ve tahakkuk işlemleri yapan yazılımdır.
Metodoloji
Kent ve kır nüfusunu içine alacak şekilde IBBS-NUTS (İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması) kriterlerine göre, Türkiye'yi oluşturan 12 bölgeden seçilen 15 ildeki toplam nüfusdan tesadüfi yöntemle seçilen örnekleme göre 2684 hanede TV İzleme Ölçümü(Reyting) yapmaktayız. Örneklem dizaynı ve uygulaması TÜİK tarafından onaylanan kriterlere göre yapılmıştır.
Tv İzlenme Ölçümü araştırması, bilimsel yöntemlerle seçilen ve geneli temsil ettiği düşünülen hanelerden anlık TV izlenme verisinin elektronik ortamda cihazlarla bir merkeze aktarıldığı ve analiz edildiği bir araştırmadır. Bu araştırmada takip ettiğimiz yöntem aşağıdaki gibidir:
1.)Veri Tabanı Araştırması (VTA)-Establishment Survey
Tüm Türkiye nüfusunun televizyon izleme davranışını ölçmeye yönelik izleme ölçümü araştırmasının yapılabilmesi için, öncelikle evine COMET® (analiz cihazı) yerleştirilecek panellerin(panel: tesadüfi olarak seçilen, evine ölçüm cihazı takılan haneler) seçilmesinde kullanılmak üzere geniş spektrumlu bir veri tabanı araştırması yapılmaktadır.
"Veri Tabanı Araştırması", her yıl tekrarlanan, büyük örneklemli, yüz yüze anket yöntemi ile yürütülen bir saha araştırmasıdır. Bu araştırma sayesinde paneli kurmak için gerekli olan nüfus özelliklerinin ve TV izleme davranışını etkileyen diğer değişkenlerin dağılımı belirlenir ve sonraki yıllarda bu değişkenlerin değişimini takip ederek ölçüm sistemindeki tahminler güncellenir. Veri tabanı araştırması panele eklenecek yeni haneleri seçmek amacıyla bir veri havuzu oluşturmayı da sağlar.
2.)VTA Örneklem Dizaynı
Veri tabanı araştırmasının evreni kır ve kent dahil olmak üzere tüm Türkiye'deki haneler ve buralarda yaşayan bireylerdir. Örneklem, IBBS-NUTS (İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması) kriterlerine göre Türkiye'yi oluşturan 12 bölgeden seçilen 15 ildeki nüfusdan tesadüfi yöntemle seçilmiştir.
Örneklem; çok aşamalı, tabakalı, kümeli, ve rasgele örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Tabakalama işlemi nüfus grupları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Belirlenen sayıdaki hane adres seçimini Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) yapmıştır.
VTA Örneklem dizaynı Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Örneklem Dairesinin ve ODTÜ, Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi gibi çeşitli üniversitelerin istatistik bölümleri öğretim elemanlarının onayından geçirilerek planlanmış ve emsallerine örnek teşkil edecek hassasiyetle tasarlanmıştır.
3.)VTA Veri Analizi
Elde edilen VTA verileri analiz edilmiş, çapraz tablolama tekniği kullanılarak betimsel istatistik tabloları oluşturulmuştur. Bu sayede elde edilen verilerin bir anlamda resmi çıkartılıp evren değerleri tespit edilmiştir. Paneli oluşturacak haneler bu veri havuzundan tesadüfi olarak seçilmiştir.
4.)Panel Dizaynı
Panel evreni, 5 yaş ve üzerindeki Türkiye nüfusu içerisinden seçilen TV sahibi hanelerden oluşmaktadır. Seçilen panel hane sayısı 2684' tür. Veri tabanı araştırmasının sonucunda, anket yapılan her aile; Sosyo-ekonomik Statü (SES) grubuna, yerleşim yerine (kır-kent) , TV yayın alış şekli v.b. özelliklere göre sınıflandırılmıştır. Oluşan potansiyel panel hane veri tabanından her gruptan evren değerlerine uygun sayıda panel hanesi tesadüfi yöntemle seçilmiş ve cihaz kurulumu yapılmıştır. Bu hanelerden birden fazla televizyona sahip hanelere TV sayısı kadar cihaz takılmıştır.
5.)Data Üretimi
Kurduğumuz TV İzleyici ölçümü sentez ve analiz sistemi panellerden gelen ham izlenme verisinin uluslararası standartlarda ve şeffaflık kriterlerine uygun şekilde üretimden geçirip anlamlı TV izleme verisine dönüştüren sistemdir. Bu sistem son teknoloji ışığında tasarlanmıştır ve veri güvenliğinin ve kalitesinin güvencesi olması noktasında bu araştırmanın en önemli parçalarından birini oluşturmaktadır.
6.)Raporlama
Raporlama, üretilen verinin anlaşılır ve araştırmalarda kullanılabilir hale gelmesini ve değer kazanmasını sağlamaktadır. Verinin kaliteli bir şekilde toplanması ne kadar önemli ise, derlenmesi ve raporlanması da o derecede önemlidir. Sunulan raporlar ve analize yönelik tailor-made(ad-hoc) analizler TV program planlamacılarının, reklamverenlerin ve reklam ajanslarının alanlarında en etkin kararları almalarına, bu kararları en uygun şekilde uygulamalarına ve ileriye dönük hata payı düşük projeksiyonlar yapabilmelerine olanak sağlamaktadır.
Özellik ve Faydalar
Saniyelik izleme bilgilerinin alınması
Programlardaki tüm izleme alışkanlıklarının gözlemlenmesi
Nüfusu 1000+ olan yerleşim yerlerinde ölçüm yapılması
27000 den fazla haneden elde edilen veriden, 50'den fazla değişkenin analiz edilmesiyle ulaşılan evren değerleri .
12 paneliste kadar izleyici seçimi
Tüm TV kanallarını %100 tanıma
Değişen isteklere uygun değiştirilebilir(tailor made) ve esnek altyapı
Kolay ve hızlı kullanım
Cihaz ve TV açma/kapama özelliğini barındıran tek kumanda
Güvenli erişim ve raporlama
TÜİK tarafından onaylanan olasılıklı örneklem tasarımı ve uygulaması
256 bit şifreleme ile her seviyede yüksek güvenlik
TV frekans değişikliklerini otomatik olarak tanımlama ve düzeltme
Ankara Üniversitesi tarafından denetlenme
GGTAM (TV İzleme Ölçümünde Uluslararası Standartlar) kriterlerine uygun tasarım ve ölçüm
ESOMAR (Avrupa Kamuoyu ve Market Araştırmaları Birliği) standartlarıan uyumlu araştırma yöntemi ve raporlama
Güvenilir, şeffaf ve bağımsız ölçüm
Tamamen SBT Analiz tarafından geliştirilen TV İzleme Ölçüm Sistemi, sektörün ihtiyaçları doğrultusunda TV izleyici alışkanları ve analizleri yapmak üzere tasarlanmıştır.
Kapsam:
SBT Analiz, Tv İzleme Ölçümünü Türkiye'de yapmaktadır.TV reklamları diğer reklam mecralarına göre hala reklamveren ve reklamcıların ilk tercihi. Artan rekabetle birlikte reklamverenler, izleyici üzerinde çok daha etkili ama o kadarda masraflı olan TV reklamlarının hedefledikleri kişilere ne ölçüde ulaştığının sorgusunu daha fazla yapıyorlar. Kullanıcı dostu arayüzü ve servis tabanlı çalışma yapısıyla oldukça rahat ve işlevsel kullanımı sayesinde kullanıcılara; sistem üzerinden her çeşit süre ve program sorgulamasını istenilen tarih, hedef kitle ve parametreye göre yapma imkanı sunmaktadır. SBT Analiz, TV İzleme Ölçümü çalışmasını 'GGTAM(Towards Global Guidelines for Television Audience Measurement)' çerçevesinde ve ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) standartlarında yapmaktadır.
Kullanım Alanları
Reklam ajansları
TV Kanalları
Reklamverenler
Sosyal araştırma yapan kişi ve kurumlar
Ürünler
SBT Comet: TV İzleme Ölçüm cihazıdır.
Eksen: TV izleme ölçüm bilgilerinin raporlandığı yazılımdır.
Spotter: Reklam izlenme oranlarını raporlayan, yayın planlamasını ve tahakkuk işlemleri yapan yazılımdır.
Metodoloji
Kent ve kır nüfusunu içine alacak şekilde IBBS-NUTS (İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması) kriterlerine göre, Türkiye'yi oluşturan 12 bölgeden seçilen 15 ildeki toplam nüfusdan tesadüfi yöntemle seçilen örnekleme göre 2684 hanede TV İzleme Ölçümü(Reyting) yapmaktayız. Örneklem dizaynı ve uygulaması TÜİK tarafından onaylanan kriterlere göre yapılmıştır.
Tv İzlenme Ölçümü araştırması, bilimsel yöntemlerle seçilen ve geneli temsil ettiği düşünülen hanelerden anlık TV izlenme verisinin elektronik ortamda cihazlarla bir merkeze aktarıldığı ve analiz edildiği bir araştırmadır. Bu araştırmada takip ettiğimiz yöntem aşağıdaki gibidir:
1.)Veri Tabanı Araştırması (VTA)-Establishment Survey
Tüm Türkiye nüfusunun televizyon izleme davranışını ölçmeye yönelik izleme ölçümü araştırmasının yapılabilmesi için, öncelikle evine COMET® (analiz cihazı) yerleştirilecek panellerin(panel: tesadüfi olarak seçilen, evine ölçüm cihazı takılan haneler) seçilmesinde kullanılmak üzere geniş spektrumlu bir veri tabanı araştırması yapılmaktadır.
"Veri Tabanı Araştırması", her yıl tekrarlanan, büyük örneklemli, yüz yüze anket yöntemi ile yürütülen bir saha araştırmasıdır. Bu araştırma sayesinde paneli kurmak için gerekli olan nüfus özelliklerinin ve TV izleme davranışını etkileyen diğer değişkenlerin dağılımı belirlenir ve sonraki yıllarda bu değişkenlerin değişimini takip ederek ölçüm sistemindeki tahminler güncellenir. Veri tabanı araştırması panele eklenecek yeni haneleri seçmek amacıyla bir veri havuzu oluşturmayı da sağlar.
2.)VTA Örneklem Dizaynı
Veri tabanı araştırmasının evreni kır ve kent dahil olmak üzere tüm Türkiye'deki haneler ve buralarda yaşayan bireylerdir. Örneklem, IBBS-NUTS (İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması) kriterlerine göre Türkiye'yi oluşturan 12 bölgeden seçilen 15 ildeki nüfusdan tesadüfi yöntemle seçilmiştir.
Örneklem; çok aşamalı, tabakalı, kümeli, ve rasgele örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Tabakalama işlemi nüfus grupları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Belirlenen sayıdaki hane adres seçimini Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) yapmıştır.
VTA Örneklem dizaynı Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Örneklem Dairesinin ve ODTÜ, Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi gibi çeşitli üniversitelerin istatistik bölümleri öğretim elemanlarının onayından geçirilerek planlanmış ve emsallerine örnek teşkil edecek hassasiyetle tasarlanmıştır.
3.)VTA Veri Analizi
Elde edilen VTA verileri analiz edilmiş, çapraz tablolama tekniği kullanılarak betimsel istatistik tabloları oluşturulmuştur. Bu sayede elde edilen verilerin bir anlamda resmi çıkartılıp evren değerleri tespit edilmiştir. Paneli oluşturacak haneler bu veri havuzundan tesadüfi olarak seçilmiştir.
4.)Panel Dizaynı
Panel evreni, 5 yaş ve üzerindeki Türkiye nüfusu içerisinden seçilen TV sahibi hanelerden oluşmaktadır. Seçilen panel hane sayısı 2684' tür. Veri tabanı araştırmasının sonucunda, anket yapılan her aile; Sosyo-ekonomik Statü (SES) grubuna, yerleşim yerine (kır-kent) , TV yayın alış şekli v.b. özelliklere göre sınıflandırılmıştır. Oluşan potansiyel panel hane veri tabanından her gruptan evren değerlerine uygun sayıda panel hanesi tesadüfi yöntemle seçilmiş ve cihaz kurulumu yapılmıştır. Bu hanelerden birden fazla televizyona sahip hanelere TV sayısı kadar cihaz takılmıştır.
5.)Data Üretimi
Kurduğumuz TV İzleyici ölçümü sentez ve analiz sistemi panellerden gelen ham izlenme verisinin uluslararası standartlarda ve şeffaflık kriterlerine uygun şekilde üretimden geçirip anlamlı TV izleme verisine dönüştüren sistemdir. Bu sistem son teknoloji ışığında tasarlanmıştır ve veri güvenliğinin ve kalitesinin güvencesi olması noktasında bu araştırmanın en önemli parçalarından birini oluşturmaktadır.
6.)Raporlama
Raporlama, üretilen verinin anlaşılır ve araştırmalarda kullanılabilir hale gelmesini ve değer kazanmasını sağlamaktadır. Verinin kaliteli bir şekilde toplanması ne kadar önemli ise, derlenmesi ve raporlanması da o derecede önemlidir. Sunulan raporlar ve analize yönelik tailor-made(ad-hoc) analizler TV program planlamacılarının, reklamverenlerin ve reklam ajanslarının alanlarında en etkin kararları almalarına, bu kararları en uygun şekilde uygulamalarına ve ileriye dönük hata payı düşük projeksiyonlar yapabilmelerine olanak sağlamaktadır.
Özellik ve Faydalar