Dünyada sinema ve eğlence sektörünün geleceğini belirleyen MIPCOM fuarı Fransa'nın film festivaliyle ünlü şehri Cannes'da başladı.
11 Ekim'e kadar sürecek fuara 100 ülkeden 1846 firma katılıyor. İstanbul Ticaret Odası 'nın öncülüğünde 7 Türk firmasının Türkiye çatısı altında katıldığı MIPCOM'da 11 Türk firması da bireysel olarak yer alıp dizi, film ve belgesellerini dünyaya pazarlıyor.
Cannes Film Festivali'nin düzenlendiği alanda gerçekleştirilen MIPCOM'da Türk dizilerinin varlığı kendini fazlasıyla hissettiriyor. 'Kuzey Güney'in afişleri binanın tam ortasındaki kafeteryayı süslerken, başta 'Muhteşem Yüzyıl' olmak üzere birçok dizi fuarda çarpıcı biçimde kendini gösteriyor.
Bir önceki yıl MIPCOM'da deneyim kazanan Türk firmaları, 2012 Festivali'ne kendilerinden daha emin katıldı. Uluslararası anlaşmaların, işbirliklerinin yapıldığı, filmlerin alınıp satıldığı kültür-sanat pazarı MIPCOM, hem kanallara hem de yapım şirketlerine dizilerini pazarlama şansı getirdi. Dizilerin yayımlandığı kanal ya da dizinin satış hakkını alan firmalar MIPCOM'da dizilerini pazarladı. Dizilerin replik listeleri, müzikleri, dublajları ya da alt yazıları demo haline getirilerek ilgi gösteren alıcılara verildi.
Stratejik öneme sahip
Türkiye'nin Ortadoğu ve Balkan ülkelerine yaptığı dizi ihracatı yılda 60 milyon doları geçmiş durumda. Hedef, bu rakamı 100 milyon dolara çıkarmak. İTO Yönetim Kurulu Üyesi İsrafil Kuralay, film endüstrisinin geldiği aşamanın çok önemli olduğunu söyledi. Dizilerin etkisiyle yurtdışında Türklere bakışın da değiştiğini belirten Kuralay, 'Firmalar ürünlerini sattıkça kazanıyor. Ancak burada önemli olan, firmalar kazandıkça Türkiye de kazanıyor. Filmler, diziler ticari bir ürün. Kültür-sanat ürünleri ekonomi için stratejik bir öneme sahip. Bir sinema filmi, dizi ya da belgesel milyonlarca insanı etkileyebiliyor' diye konuştu.
Diziler turizme de katkı yapıyor
Sektörün toplumları yönlendirip, diğer sektörleri etkilediğinin altını çizen Kuralay, şunları söyledi:
'İstanbul Ticaret Odası olarak Türk TV ürünlerinin daha geniş kitlelere ulaşması için çaba gösteriyoruz. Ülke olarak bu konuda çok geç kaldık. Ancak bu bir başlangıç ve biz bu başlangıcı çok güzel yaptık.'
İstanbul Ticaret Odası Genel Sekreteri Dr. Cengiz Ersun da, dizi sektörünün gelişmesinin Türkiye'nin tanıtımı açısından büyük önemi olduğunu vurguladı. Ortadoğu, Balkanlar ve bazı Afrika ülkelerine pazarlanan Türk dizilerinin MIPCOM'da farklı ülkelerden alıcı aradığının altını çizen Dr. Ersun, şöyle devam etti:
'Yurtdışında bir TV kanalını açtığınızda Türk dizisine rastlıyorsunuz. Türk dizilerinin turizme yaptığı katkıyı görüyorsunuz. İTO olarak firmaların önünü açıyoruz. Kısaca biz tohumları atıyoruz. Firmalar da o tohumu yeşertiyor. Bundan büyük memnuniyet duyuyoruz.'
Firmalar Avrupa ve Amerika 'dan müşteri arıyor
İtalya 'nın doğusundan sonrası bizim
Kanal D Uluslararası Satış Yöneticisi /Kerim Emrah Tuna:
İnanılmaz bir ilgi var. Batı Avrupa dışında her yerden talep yağıyor. Kuzey ülkeleri bile Türk dizileri göstermek istiyor. Ortadoğu'da büyük bir hayran kitlesi olduğu için Kıvanç Tatlıtuğ'un oynadığı 'Kuzey Güney' en büyük ilgi gören yapımımız durumunda.
TRT Son Osmanlı'yı pazarlıyor
TRT TV Dairesi Başkan Yrd. / A. Zafer Erkmen:
10 yıldan fazla zamandır buradayız. En fazla ilgi çeken dizimiz 'Osmanlı Kıyam'. Henüz gösterime girmeden rekor bir fiyata satılan dizi özelliğine sahip. İki sezon önce çekimleri başladı. Dizinin yanında çizgi film de satıyoruz. Bu fuarda Endonezya , Malezya gibi ülkelerden de ilgi gördük. Düzgün proje yapılırsa, dikkat çekiyorsunuz.
Alıcılara hazır demoları sunuyoruz
SHOW TV Türk Filmleri ve İçerik Satış Müdürü Feray Türkan Özkan:
MIPCOM'a ikinci kez katılıyoruz. Elimizde hazır demolarımız oluyor. Gelen alıcılara bu demoları sunuyoruz. Ücretlendirme, diziyi alan ülkenin gündemine, reytinge göre değişebiliyor. Yemek programlarından eğlence programlarına göre çok geniş bir yelpazede satış yapıyoruz.
Türkiye satışta büyüyor
ATV İçerik Satış Yönetmeni / Ziyad Varol:
Potansiyel alıcıya bu fuarla ulaşabiliyor olmamız bizim açımızdan memnuniyet verici. Latin Amerikalı firmaların ilgisiyle karşılaştık. Ulaştığımız ülke sayısı ve coğrafyası artıyor. Türk dizilerinin kalitesi çok iyi ve bu fark ediliyor. Türkiye satışta çok iyi büyüyor.
Artık alıcı değil, satıcıyız
Horizon / Tancan Kurdoğlu:
Her yıl alıcı olduğumuz fuara bu yıl satıcı olarak gelmek güzel bir duygu. 28 Türk filmi ile buradayız. Eskiden Brezilya dizisi furyası vardı. Ancak artık Brezilya dizileri yapılmıyor. Bizim dizilerimizin de kalitesi artınca doğal olarak ilgi çekiyoruz.
Belgesellerimiz yoğun ilgi görüyor
Yedirenk Production / Kemal Çiftçi:
Yeni firmalarla tanışmak istiyoruz. Türkiye'de bir araya gelemediğimiz kurum ve kişilerle burada bulunmak iş bağlantıları açısından önemli. Bu sektörde dünyanın gidişatı burada ortaya çıkıyor. Toplantılara ve beyin fırtınalarına katılıyoruz. Tarih, tabiat ve kültürel konulardaki belgesellerimiz büyük ilgi görüyor.
Türkiye basamak atladı
Fanatik Film / Tülay Arkın:
Bu sene önceki yıllara göre fuar anlamında sakin geçiyor. Ancak bunun karşığında Türkiye açısından ilerleme görüyorum. Türkiye basamak atlamış, tanıtımını çok iyi yapıyor. Organizasyon ve fuar kapsamında yapılan işler çok güzel.
Malezya'dan Brezilya'ya alıcılarımız var
Herşey Film / Çağatay Atasağun:
Elimizdeki dizi ve sinema filmlerini pazarlamanın dışında bilgi yarışması formatımızı da lanse etmek istiyoruz. Ancak en sevindirici olan geçmiş yıllara göre Türkiye'nin göze çarpması. Fuar bize bakış açısı ve ivme kazandırdı. Malezya, Kore, Tayvan, Çin ve Japonya gibi ülkelerden gördüğümüz ilgi çok iyi. Brezilya ve Arjantin 'den alıcılar standımızı ziyaret etti
11 Ekim'e kadar sürecek fuara 100 ülkeden 1846 firma katılıyor. İstanbul Ticaret Odası 'nın öncülüğünde 7 Türk firmasının Türkiye çatısı altında katıldığı MIPCOM'da 11 Türk firması da bireysel olarak yer alıp dizi, film ve belgesellerini dünyaya pazarlıyor.
Cannes Film Festivali'nin düzenlendiği alanda gerçekleştirilen MIPCOM'da Türk dizilerinin varlığı kendini fazlasıyla hissettiriyor. 'Kuzey Güney'in afişleri binanın tam ortasındaki kafeteryayı süslerken, başta 'Muhteşem Yüzyıl' olmak üzere birçok dizi fuarda çarpıcı biçimde kendini gösteriyor.
Bir önceki yıl MIPCOM'da deneyim kazanan Türk firmaları, 2012 Festivali'ne kendilerinden daha emin katıldı. Uluslararası anlaşmaların, işbirliklerinin yapıldığı, filmlerin alınıp satıldığı kültür-sanat pazarı MIPCOM, hem kanallara hem de yapım şirketlerine dizilerini pazarlama şansı getirdi. Dizilerin yayımlandığı kanal ya da dizinin satış hakkını alan firmalar MIPCOM'da dizilerini pazarladı. Dizilerin replik listeleri, müzikleri, dublajları ya da alt yazıları demo haline getirilerek ilgi gösteren alıcılara verildi.
Stratejik öneme sahip
Türkiye'nin Ortadoğu ve Balkan ülkelerine yaptığı dizi ihracatı yılda 60 milyon doları geçmiş durumda. Hedef, bu rakamı 100 milyon dolara çıkarmak. İTO Yönetim Kurulu Üyesi İsrafil Kuralay, film endüstrisinin geldiği aşamanın çok önemli olduğunu söyledi. Dizilerin etkisiyle yurtdışında Türklere bakışın da değiştiğini belirten Kuralay, 'Firmalar ürünlerini sattıkça kazanıyor. Ancak burada önemli olan, firmalar kazandıkça Türkiye de kazanıyor. Filmler, diziler ticari bir ürün. Kültür-sanat ürünleri ekonomi için stratejik bir öneme sahip. Bir sinema filmi, dizi ya da belgesel milyonlarca insanı etkileyebiliyor' diye konuştu.
Diziler turizme de katkı yapıyor
Sektörün toplumları yönlendirip, diğer sektörleri etkilediğinin altını çizen Kuralay, şunları söyledi:
'İstanbul Ticaret Odası olarak Türk TV ürünlerinin daha geniş kitlelere ulaşması için çaba gösteriyoruz. Ülke olarak bu konuda çok geç kaldık. Ancak bu bir başlangıç ve biz bu başlangıcı çok güzel yaptık.'
İstanbul Ticaret Odası Genel Sekreteri Dr. Cengiz Ersun da, dizi sektörünün gelişmesinin Türkiye'nin tanıtımı açısından büyük önemi olduğunu vurguladı. Ortadoğu, Balkanlar ve bazı Afrika ülkelerine pazarlanan Türk dizilerinin MIPCOM'da farklı ülkelerden alıcı aradığının altını çizen Dr. Ersun, şöyle devam etti:
'Yurtdışında bir TV kanalını açtığınızda Türk dizisine rastlıyorsunuz. Türk dizilerinin turizme yaptığı katkıyı görüyorsunuz. İTO olarak firmaların önünü açıyoruz. Kısaca biz tohumları atıyoruz. Firmalar da o tohumu yeşertiyor. Bundan büyük memnuniyet duyuyoruz.'
Firmalar Avrupa ve Amerika 'dan müşteri arıyor
İtalya 'nın doğusundan sonrası bizim
Kanal D Uluslararası Satış Yöneticisi /Kerim Emrah Tuna:
İnanılmaz bir ilgi var. Batı Avrupa dışında her yerden talep yağıyor. Kuzey ülkeleri bile Türk dizileri göstermek istiyor. Ortadoğu'da büyük bir hayran kitlesi olduğu için Kıvanç Tatlıtuğ'un oynadığı 'Kuzey Güney' en büyük ilgi gören yapımımız durumunda.
TRT Son Osmanlı'yı pazarlıyor
TRT TV Dairesi Başkan Yrd. / A. Zafer Erkmen:
10 yıldan fazla zamandır buradayız. En fazla ilgi çeken dizimiz 'Osmanlı Kıyam'. Henüz gösterime girmeden rekor bir fiyata satılan dizi özelliğine sahip. İki sezon önce çekimleri başladı. Dizinin yanında çizgi film de satıyoruz. Bu fuarda Endonezya , Malezya gibi ülkelerden de ilgi gördük. Düzgün proje yapılırsa, dikkat çekiyorsunuz.
Alıcılara hazır demoları sunuyoruz
SHOW TV Türk Filmleri ve İçerik Satış Müdürü Feray Türkan Özkan:
MIPCOM'a ikinci kez katılıyoruz. Elimizde hazır demolarımız oluyor. Gelen alıcılara bu demoları sunuyoruz. Ücretlendirme, diziyi alan ülkenin gündemine, reytinge göre değişebiliyor. Yemek programlarından eğlence programlarına göre çok geniş bir yelpazede satış yapıyoruz.
Türkiye satışta büyüyor
ATV İçerik Satış Yönetmeni / Ziyad Varol:
Potansiyel alıcıya bu fuarla ulaşabiliyor olmamız bizim açımızdan memnuniyet verici. Latin Amerikalı firmaların ilgisiyle karşılaştık. Ulaştığımız ülke sayısı ve coğrafyası artıyor. Türk dizilerinin kalitesi çok iyi ve bu fark ediliyor. Türkiye satışta çok iyi büyüyor.
Artık alıcı değil, satıcıyız
Horizon / Tancan Kurdoğlu:
Her yıl alıcı olduğumuz fuara bu yıl satıcı olarak gelmek güzel bir duygu. 28 Türk filmi ile buradayız. Eskiden Brezilya dizisi furyası vardı. Ancak artık Brezilya dizileri yapılmıyor. Bizim dizilerimizin de kalitesi artınca doğal olarak ilgi çekiyoruz.
Belgesellerimiz yoğun ilgi görüyor
Yedirenk Production / Kemal Çiftçi:
Yeni firmalarla tanışmak istiyoruz. Türkiye'de bir araya gelemediğimiz kurum ve kişilerle burada bulunmak iş bağlantıları açısından önemli. Bu sektörde dünyanın gidişatı burada ortaya çıkıyor. Toplantılara ve beyin fırtınalarına katılıyoruz. Tarih, tabiat ve kültürel konulardaki belgesellerimiz büyük ilgi görüyor.
Türkiye basamak atladı
Fanatik Film / Tülay Arkın:
Bu sene önceki yıllara göre fuar anlamında sakin geçiyor. Ancak bunun karşığında Türkiye açısından ilerleme görüyorum. Türkiye basamak atlamış, tanıtımını çok iyi yapıyor. Organizasyon ve fuar kapsamında yapılan işler çok güzel.
Malezya'dan Brezilya'ya alıcılarımız var
Herşey Film / Çağatay Atasağun:
Elimizdeki dizi ve sinema filmlerini pazarlamanın dışında bilgi yarışması formatımızı da lanse etmek istiyoruz. Ancak en sevindirici olan geçmiş yıllara göre Türkiye'nin göze çarpması. Fuar bize bakış açısı ve ivme kazandırdı. Malezya, Kore, Tayvan, Çin ve Japonya gibi ülkelerden gördüğümüz ilgi çok iyi. Brezilya ve Arjantin 'den alıcılar standımızı ziyaret etti