Ekonomi dergisi Forbes Türkiye, ABD ve İngiltere'den sonra dizi ihracatında 3. sırada yer alan Türkiye'nin durumuyla ilgili kapsamlı bir dosya hazırladı.
Ece Şahan'ın "Ses Kamera Oyun" başlıklı yazısına göre, Türkiye’nin dizi ihracatından elde ettiği gelirin 2024’te 1 milyar doları geçeceği tahmin ediliyor. Yıllar önce ekrana gelen eski diziler hala yüksek ücretlerle satılmaya devam ederken güncel yapımlar 26 bölümü geçtikçe uluslararası platformlara satılma ihtimalleri artıyor. Yurt dışı satış eşiğini atlamayı başaran yapımlar Türkiye'deki reytingleri düşük kaldığında ve zarar ettiğinde bile kanalların ihracat gelirlerinden pay alması nedeniyle ekran ömürlerini uzatabiliyor.
Dizilerin yurt dışı satışlarından elde edilen gelirin %15'i dağıtım şirketine, kalanın yarısı dizilerin yayınlandığı kanallara, yarısı ise yapımcının hanesine yazılıyor. Buna göre 2023-24 sezonunda (sadece TV dizilerinden) en çok gelir elde eden 10 yapımcı listesi şu şekilde sıralandı:
SIRA | YAPIMCI | TOPLAM İHRACAT | YAPIMCININ GELİRİ |
1 | Kerem Çatay (Ay Yapım) | 45,2 milyon dolar | 19,2 milyon dolar |
2 | Onur Güvenatam (OGM Pictures) | 34,1 milyon dolar | 14,4 milyon dolar |
3 | Mehmet Bozdağ (Bozdağ Film) | 30,3 milyon dolar | 12,8 milyon dolar |
4 | Mehmet Yiğit Alp (NTC Medya) | 20,6 milyon dolar | 8,7 milyon dolar |
5 | Fatih Aksoy (Medyapım / NTC Medya ve MF Yapım ortağı) | 19,6 milyon dolar | 8,3 milyon dolar |
6 | Timur Savcı & Burak Sağyaşar (Tims&B Productions) | 19,2 milyon dolar | 8,1 milyon dolar |
7 | Nazlı Heptürk (NGM) | 17,5 milyon dolar | 7,4 milyon dolar |
8 | Asena Bülbüloğlu (MF Yapım) | 14,8 milyon dolar | 6,2 milyon dolar |
9 | Saner Ayar (O3 Medya) | 13,2 milyon dolar | 5,5 milyon dolar |
10 | Faruk Turgut (Gold Film) | 13 milyon dolar | 5,5 milyon dolar |
Dizilerin yurt dışı satışlarıyla ilgili bazı dikkat çekici bilgiler:
- Ay Yapım: Emmy ödüllü 'Yargı' bölüm başına en yüksek fiyata satılan dizi olup ortalama 19,2 milyon dolarlık ihracat geliri elde etti. Bekleneni veremeyip erken final yapan 'Gaddar' ise bölüm başına en düşük rakama satılan dizi oldu. Söz konusu rakamların ihracat yapılan ülkeye göre 200 bin - 600 bin dolar arasında değiştiği söyleniyor.
- Gold Film: Bölüm başı 300 bin dolara satılan 'Kızılcık Şerbeti'nin 2 sezonuyla elde ettiği ihracat cirosu 19,8 milyon dolara ulaştı. 'Kızıl Goncalar' ise yurt dışı satışlarında düşük kalsa da yurt içindeki reyting başarısıyla adından söz ettiriyor.
- OGM Pictures: 'Yalı Çapkını' geçen sezon ortalama 22,2 milyon dolar gelir elde ederken şu ana kadar toplam 130 ülkeye satıldı.
- O3 Medya: 'Adım Farah' toplam 6,7 milyon dolar, 'Sandık Kokusu' ise 6,5 milyon dolar ihracat gelirine ulaştı.
- Bozdağ Film: 'Kuruluş: Osman' bölüm başı 600 bin dolar olmak üzere toplam 20,4 milyon dolar ihracat geliri elde etti.
- NTC Medya: 'Yabani' son dönemde yurt içinde düşen reytinglerine rağmen geçen sezon kazandırdığı 18 milyon dolarlık ihracat geliriyle ekran ömrünü uzattı.
- MF Yapım: 'Bahar' şimdiden 50 ülkeye satılırken bölüm başı 600 bin doların üstünde bir ücretle toplamda 100’ü aşkın ülkeye ihraç edilmesi bekleniyor. Geçen sezonun en yüksek reytinglerine ulaşan dizi, Rusya’nın birinci kanalına satılan ilk Türk dizisi olma yolunda ilerliyor. 'Taş Kağıt Makas' ise belli bir başarıya ulaşmasına rağmen yurt içindeki kötü reytingleri nedeniyle erken final kararı aldı.
- Medyapım: 'Kirli Sepeti' yurt dışı satışlarıyla yüz güldürürken 'Hudutsuz Sevda' yurt dışındaki kötü performansını Türkiye'deki reytingleriyle telafi ediyor.
- Tims&B Productions: 'Aldatmak' geçen sezon bölüm başı 400 bin dolar olmak üzere toplam 14,4 milyon dolarlık ihracat geliri elde etti.
- NGM: 4 sezonluk yayın hayatını noktalayan 'Kardeşlerim' toplam 14 milyon dolar gelir elde etti.