11.Sınıf Edebiyat Dersi 1.Dönem 1.Yazılı Soruları

bazinga

Konu Sahibi
Admin
Katılım
1 Şubat 2007
Mesajlar
93,746
Reaksiyon puanı
50,399
Puanı
1,060
Konum
İstanbul
Web Sitesi
izleryazar.com
… – … EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ……………..… OKULU 1. DÖNEM 11/… SINIFI
EDEBİYAT DERSİ 1. YAZILISI
ADINIZ SOYADINIZ:…………………………………...

NUMARANIZ…………..
PUAN………
1.1940 yılına kadar Türk Edebiyatında ele alınan konular ve sanat anlayışı bakımından ortaya çıkan eğilim ve gruplaşmaların adlarını yazın?

2. Beş hececiler hakkında bilgi verin.

3.İstanbul doğal, tarihi ve kültürel özellikleriyle birçok şairi büyülemiş, onların şiirlerine konu olmuştur.Bu şairlerden beş tanesini şiirinin adıyla yazın.

4- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı'nda ……………………………………………. farklı bir konumda ele alınmalıdır. Çünkü O, kendi dönemine kadar üzerinde pek durulmamış, hatta çoğu zaman hakir görülmüş halk kültürü unsurlarından yola çıkarak, yeni bir sentez oluşturmaya çabalayan bir sanatçımızdır. Folklor ve halk edebiyatı çalışmalarına büyük önem vermiş, Sivas'ta ilk defa halk şairleri derneğini kurmuş, Âşık Veysel'i yine ilk defa o bize tanıtmıştır.
Yukarıda boş bırakılan yeri doldurun.

5. Kendisiyle yapılan bir röportajda :“Bu acayip bir şey dedi. Ben ilk mektep de dahil olmak üzere hiçbir mektepten mezun değilim. Alaylı'yım! Bir aralık Gedikpaşa'da Hoca Abdullah Efendi'nin mektebine devam ettim. Küçüktüm daha. Bir hafta mı on gün mü, pek hatırlamıyorum, az bir müddet devam ettim, sonra gitmedim..” diyen sanatçımızın adını ve sınıfta işlediğimiz hikayesinin adını yazın?

6-Olay hikâyesi hakkında bildiklerinizi yazın?

7-Ahmet Kutsi Tecer’in “Nerdesin” adlı aşağıdaki şiirinde şaire “”Nerdesin” diyen varlığın özelliklerini yazın?
NERDESİN
Geceleyin bir ses böler uykumu,
İçim ürpermeyle dolar: -Nerdesin?
Arıyorum yıllar var ki, ben onu,
Aşıkıyım beni çağıran bu sesin.



8-Aşağıdaki şiirde isim tamlamasını bularak çeşidi hakkında bilgi verin?
Sen bu avizenin altında, bürünmüş kanına,
Uzanırken gece mehtabı getirsem yanına.

9-Aşağıdaki kelime gruplarının çeşitlerini karşılarına yazın?
Bozulup dağılmak üzere
Mışıl mışıl
Kapı kolu


10-Takısız İsim tamlamasıyla sıfat tamlamasının nasıl ayırt edildiğini örnek vererek açıklayın?





























… – … EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ……………..… OKULU 1. DÖNEM 11/… SINIFI
EDEBİYAT DERSİ 1. YAZILISI
ADINIZ SOYADINIZ:…………………………………...

NUMARANIZ…………..
PUAN………
1-Yedi Meşaleciler Hakkında bilgi verin?
2-Durum Hikâyesi hakkında bildiklerinizi yazın?
3- Kendisiyle yapılan bir röportajda; "Cumhuriyet Hükümetinin harice gönderdiği ilk resmi memur olmak şerefine ermişimdir. Benden hariciyeci mi olur beyefendi? Lâkin ne yaparsınız, adam yoktu o sıralar.. Hakikat bu… Tevazu gösteriyorum zannetmeyiniz. Hele bendeniz bu mesleğe asla hazırlıklı değildim. Güç iş bu, takdir edersiniz.” Diyen sanatçımızın adını ve hangi hikaye tarzında yazdığını belirtin?

4-Türk edebiyat tarihi içerisinde şairliğinin yanında, tiyatro yazarlığı ile de ön plana çıkmış bir yazarımızdır.Tiyatro eserlerinde geleneksel kültür unsurları ile, modern sahne tekniklerini birleştiren, bunu eserlerine başarıyla uygulayan sanatçı, tiyatro edebiyatına önemli oranda malzeme sağlamıştır. Yazmış olduğu tiyatro eserleri incelendiğinde, Türkiye’nin geçirmiş olduğu kültürel değişim açıkça kendini gösterir.
Yukarıda bahsedilen sanatçımız kimdir?

5-Ahmet Kutsi Tecer’in “Nerdesin” adlı aşağıdaki şiirinde şaire “”Nerdesin” diyen varlığın kim olabileceği ihtimallerini yazın?
NERDESİN
Geceleyin bir ses böler uykumu,
İçim ürpermeyle dolar: -Nerdesin?
Arıyorum yıllar var ki, ben onu,
Aşıkıyım beni çağıran bu sesin.


6- Türk Edebiyatında Necip Fazıl Kısakürek’in yeri hakkında bilgi verin?

7-İstanbul ile ilgili şiir yazan Divan şairimizin adını yazın?

8-Aşağıdaki şiirde isim tamlamalarını bularak çeşidi hakkında bilgi verin?
Beyaz bir ay doğuyor fıstıkların arkasından
Kalbinin vuruşundan anlıyorum.
Kendimi kaptırarak tekerleğin sesine
Uzanmışım, kalmışım yaylının şiltesine.
9- Konya eski milletvekili, Millî Eğitim eski Bakanı...gibi tamlamalar yanlıştır.Bunun sebebi ne olabilir, yazın?

10-Aşağıdaki kelime gruplarının çeşitlerini karşılarına yazın?
Konya Ovası
Oğlumun yıllar önce alınan kazağı
ipek saçlar









































… – … EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ……………..… OKULU 1. DÖNEM 11/… SINIFI
EDEBİYAT DERSİ 1. YAZILISI
ADINIZ SOYADINIZ:…………………………………...

NUMARANIZ…………..
PUAN………
1- Halk kültürü ve edebiyatı üzerine yaptığı araştırmalar ve bu konuda ileri sürdüğü düşünceler, aydınlarımızın üzerinde de olumlu etkiler yapmış, çağdaş kültür unsurları ile halk kültürü unsurları arasında bir köprü olmuştur. “Köylü Temsilleri” adlı çalışması ile, tiyatromuzun halk arasında yaşayan ve gelişen cephesine farklı bir açıdan bakan sanatçı, bu alanın ne kadar göz ardı edildiğine hayıflanarak, o dönemde popüler olan tuluat tiyatrosundan farklı olmakla birlikte, ondan daha zengin bir sanat örgüsüne sahip köy temsillerini gündeme getirir.Şiir ve folklorla da uğraşmıştır.
Yukarıda tanıtılan sanatçımız kimdir?

2-Ahmet Kutsi Tecer’in “Nerdesin” adlı aşağıdaki şiirinde şaire “”Nerdesin” diyen varlığın Beşeri sevgili olabilme ihtimalini nasıl izah edebiliriz?
NERDESİN
Geceleyin bir ses böler uykumu,
İçim ürpermeyle dolar: -Nerdesin?
Arıyorum yıllar var ki, ben onu,
Aşıkıyım beni çağıran bu sesin.


3-Kendisiyle yapılan bir röportajda: “Edebiyata karşı alakanız nasıl başladı.” Sorusuna:
-Vallâhi beyefendi, dedi, edebiyata karşı bende hiç alâka uyanmadı. Edebiyatı, sanatı bilmem… Alâkam yok bunlarla.. Edebiyatı bilmek bir iştir. Hiç mi hiç meşgul olmadım bunlarla… Usulünü kaidesini doğru dürüst beceremem… Meselâ, teşbih, istiare neye derler, deseniz cevap veremem.. Okuduğum bir roman veya hikâye, romantik midir, realist midir, natüralist midir, hangisidir ayırt edemem. Bilmem bunları, nasıl olursa romantiktir, nasıl olursa realisttir, haberim bile yoktur. Ama bakın, bunları meselâ Peyami Safa bilir.. Edebiyatla uğraşır çünkü o. Yalnız beyefendi, ben şiir okumak, hikâye okumaktan hoşlanırım. Hele hikâye okumasına bayılırım. Nerede bulsam bir hikâye, hemen okurum.” Diye cevap veren sanatçımızın adını ve Türk Edebiyatına getirdiği yeniliği yazın?


4-İstanbul ile ilgili şiir yazan Servet-i Fünun dönemi sanatçımızın adını yazın?

5-Necip Fazıl’ın “Canım İstanbul” adlı şiirinden aşağıda alınan bölümdeki sanatları gösterin, Son beytin kafiyesini bulun?

Tarihin gözleri var; surlarda delik delik;
Servi, endamlı servi, ahirete perdelik…
Bulutta şaha kalkmış Fatih’ten kalma kır at;
Pırlantadan kubbeler, bekle bir milyar kırat…

6-Hikaye çeşitlerini yazarak olay hikayesi hakkında bilgi verin?

7-1940 yılına kadar Türk edebiyatının genel özelliklerini yazın?


8-Aşağıdaki kelime gruplarının çeşitlerini karşılarına yazın?
altın kalp
Eğri büğrü
Yaşamak için

9-Aşağıdaki cümlelerde isim tamlamalarını bularak çeşidini yazın?
Serinliğini hissettin mi rüzgârın?
Su mudur sadece derdi milletin?

10- Konya eski milletvekili, Millî Eğitim eski Bakanı...gibi tamlamalar yanlıştır.Bunun sebebi ne olabilir, yazın?
















… – … EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ……………..… OKULU 1. DÖNEM 11/… SINIFI
EDEBİYAT DERSİ 1. YAZILISI
ADINIZ SOYADINIZ:…………………………………...

NUMARANIZ…………..
PUAN………
1. Kahramanı Feride, bir aşk kırgınlığı dolayısıyla Anadolu’ ya gitmiş olsa da bu roman, Reşat Nuri Güntekin’ in Anadolu’ya yönelişin bilinci içinde olduğunu gösteriyor bize. Kâmuran’ da ne bulduğu bir türlü anlaşılmayan, şaşılacak ölçüde boşlukta kalan Feride de Anadolu’ da Cumhuriyetin bağrına basacağı bir öğretmen tipine dönüşür.
Yukarıda Reşat Nuri Güntekin’ in hangi romanından söz edilmektedir? Romanın adını yazınız.
………………………………………………………………………………………………..

2. Aşağıdaki yazar – eser eşleştirmelerini yapınız:
a. Risalet-ün Nushiyye ( ) Şinasi
b. Mugalataname ( ) Nef’î
c. Kanuni Mersiyesi ( ) Kaygusuz Abdal
d. Siham-ı Kaza ( ) Bakî
e. Şair Evlenmesi ( ) Yunus Emre

3. İslamiyet öncesi sözlü edebiyatımızın genel özelliklerinden beş( 5 ) tanesini yazınız.
a…………………………………………………
b. ………………………………………………
c. ………………………………………………
d ……………………………………………….
e. ……………………………………………….

4. Batı edebiyatı etkisindeki Türk edebiyatı dönemlerini tarihi sıralamaya göre yazınız:
……………………………………………………
…………………………………………………..
………………………………………………….
…………………………………………………….
………………………………………………….
…………………………………………………

5. Edebiyatımızdaki geçiş dönemi eserlerimizin adlarını ve yazarlarını yazınız:
a. Eser: ……………………………….. Yazarı: ……………………………
b. Eser: ……………………………….. Yazarı: ……………………………
c. Eser: ……………………………..… Yazarı: ……………………………
d. Eser: ………………………………. Yazarı: ……………………………
e. Eser: ………………………………. Yazarı: ……………………………

6. Aşağıdaki tümcelerin hangisinde, tamlayanı düşmüş bir ad tamlaması vardır?
a. Açık balkon kapısından bir esinti geldi.
b. Öğretmen bize, zaman zaman, güzel şiirler okurdu.
c. Sokrates hapse götürülürken, karısı çok ağlamış.
d. Her sanatçının kendine özgü bir yazma yöntemi vardır.
e. Sanatçının başarısı, yetiştiği ortama bağlıdır.

7. Aşağıdaki ifadelerin sonuna doğru ise D, yanlış ise Y işaretini koyunuz:
a. Eylem soylu sözcüklere “-mak, -mek, -ış, -ma” ekleri getirilerek türetilen ve iş, oluş, eylem bildiren adlara, eylemsi denir. ( )
b. Ölüm, gözlem, gelişmek adları yapılarına göre basit adlardandır. ( )
c. Ordu, alay, kurultay, meclis adları sayılarına göre çoğul adlardandır. ( )
d. “Yolculardan biri” tamlaması, belirtili ad tamlamasıdır. ( )
e. “Hasta ateşler içinde kıvranıyordu.” Tümcesindeki -lar eki tümceye “yaklaşık” anlamı katar. ( )


8. Aşağıdaki tamlamaların tamlama ögelerini(tamlayan – tamlanan) bularak, çeşitlerini yazınız.
a. Çocuğun uçurtması, güzel uçuyordu…………………………………………………..
b. Çocuklardan biri gelmiş, ötekiler nerede?………………………………………………
c. Burada bakır ufukları seyre doyamazsın………………………………………………..
d. Pamuk eller, rahat ellerdir……………………………………………………………….
e. Yaşar Kurt’ un yeni şarkılarının sözlerini çok merak ediyorum……………………………………………………………………………

9. “akıl” ve “oyun” adlarını kullanarak;
a. Belirtisiz ad tamlaması ……………………………………………………………….
b. Belirtili ad tamlaması oluşturunuz.. ………………………………………………….

10. Aşağıdaki tümcelerde geçen tamlamaların hangisi farklı bir görevde kullanılmıştır?
a. Gençlerin çoğu toplumla ilgileniyor.
b. Bundan sonra hayatın tadını çıkartmalıyım.
c. Tartışmanın konusunu dün belirlemiştik.
d. Atatürk’ ün anılarını okumaya başladı.
e. Ahmet Haşim, geçmişin şiirini yazdı.

Not: Her soru 10 ( on) puan değerindedir.